BUDUĆNOST OPŠTINA U URBANOJ MOBILNOSTI
24.03.2023

Predstavnici crnogorskih opština učestvovali su na trodnevnoj regionalnoj Konferenciji: “Gradovi za klimatsku neutralnost”, koja se od 22-24. marta održala u Ljubljani. Konferenciju je organizovala CIVENT mreža, u saradnji sa GIZ-ovim otvorenim regionalnim fondom za Jugoistočnu Evropu- Energija, transport i zaštita klime.

Regionani projekt menadžer GIZ-a,  Mila Knežević predstavila je analizu i preporuke u oblasti održive urbane mobilnosti  opština iz šest zemalja Jugoistočne Evrope u okviru “ProSUMP” projekta koji realizuje GIZ-ov otvoreni regionalni fond za Jugoistočnu Evropu- Energija, transport i zaštita klime, uz finansijsku podršku Evropske unije i njemačke Vlade.

Za odabrane opštine Crne Gore, Glavni grad Podgorica, Kolašin i Rožaje, konsultant na projektu Stefan Bulatović, predstavio je preporuke i analize  u cilju jačanja organizacionih struktura unutar opština. Neke od preporuka su:

  • uspostavljanje Operativnog kontrolnog Centra, koji će se baviti praćenjem linijskog prevoza putnika i uvezati i druge sektore uz poboljšanje kapaciteta;
  • uključivanje održive urbane mobilnosti u djelovanje opština, što sekretarijati sprovode i promovišu u okviru svojih aktivnosti;
  • unapređenje kapaciteta i zaposlenje osobe koja će se baviti urbanom mobilnošću;
  • razmatranje mogućnosti za dalju podršku GIZ-a odabranim opštinama u sprovođenju mjera održive urbane mobilnosti.

Zajedničke ideje za dalju podršku lokalnim samoupravama predstavila je Marija Kljajić predstavnica Zajednice opština CG, a koje  su se odnosile na:

  • izrade studija za razvoj saobraćajne infrastrukture;
  • izrade studija razvoj saobraćaja u mirovanju;
  • optimizacija biciklističkog saobraćaja;
  • obuke za lobiranje i zagovaranje na temu urbane mobilnosti;
  • obuke za urbano planiranje;
  • studijske posjete i razmjene dobrih praksi u cilju jačanja kapaciteta i podizanja svijesti lokalnih službenika i rukovodioca za urbanu mobilnost;
  • Izradu pilot projekata kao što su uspostavljanje i poboljšanje pješačke infrastrukture i pješačkih zona;
  • stimulativne mjere za građane i zaposlene u javnom sektoru (subvencije na kupovinu bicikala, nagrađivanje zaposlenih koji koriste alternativne vidove prevoza);
  • pilot projekat pametnog bloka gdje je fokus na čovjeka i kvalitet njegovog života, umjesto automobila.

Drugi dan konferencije otvorio je gradonačelnik Ljubljane Zoran Janković koji je sa učesnicima podijelio iskustva Ljubljane u podsticanju održivih vidova kretanja. Učesnici su imali priliku da čuju iskustva i prakse sa pješačkim zonama  površine oko 17 ha, koje se i dalje šire. Riječ je o prostoru koji je od 2007. godine bez motornih vozila, a radi se o gradskom jezgru.  Takođe, Ljubljana ima oko 310km uređenih površina za bicikle, uspješan system iznajmljivanja bicikala i u svom posjedu oko 840 bicikala. U okviru gradskog javnog prevoza Ljubljane funkcionišu autobusi (preko 50% vozi na metan, a u samom gradskom jezgru su električni mini-busevi koji su besplatni za građane i za turiste). Takođe, u planu je uvođenje brodova za javni gradski prevoz i brodova na električni pogon). Konferencija je završena uz projekciju filma: “Why we cycle?” i.

Na konferenciji su učestvovali predstavnici Glavnog grada Podgorica i opštine Rožaje.

Kategorija: