Okrugli sto povodom finansiranja projekata upravljanja otpadom održan je u petak, 4. oktobra, u konferencijskoj sali Privredne komore Crne Gore u Podgorici.
Cilj Okruglog stola je bio da se, uz prisustvo predstavnika lokalnih samouprava, lokalnih komunalnih preduzeća, relevantnih ministarstava i državnih organa, te predstavnika domaćih i međunarodnih finansijskih institucija, razmotre mogućnosti i načini za obezbjeđiivanje investicionih sredstava za održive projekte u ovoj oblasti.
Na okruglom stolu su govorili: ministar održivog razvoja i turizma Branimir Gvozdenović, šef operativnog sektora u delegaciji EU u Crnoj Gori Andre Lis, generalni sekretar Zajednice opština Crne Gore Rajko Golubović, vođa tima Projekta Evald Spitaler i predstavnik Ministarstva finansija Radovan Živković.
Ministar održivog razvoja i turizma Branimir Gvozdenović je kazao da Crne Gora samostalno teško može da obezbjedi novac za oblast upravljanja otpadom, kako na lokalnom tako na drugim nivoima, i zbog toga smatra okrugli sto značajnim kako bi se prepoznali izvori finansiranja.
Ministar Gvozdenović je izjavio da su lokalne samouprave te koje treba da podnesu najveći teret implementacije plana, a da će država u tom smislu obezbijediti moguću pomoć. Oni koji su nosioci posla moraju biti odgovorni za rezultate
Šef operativnog sektora u delegaciji EU u Crnoj Gori Andre Lis je saopštio da je Crnoj Gori za rješavanje upravljanja otpadom, u narednih pet godina, potrebno 60 miliona eura, a u narednih još 25 miliona. Istakao je da se oko 35 odsto otpada odlaže u Crnoj Gori, navodeći da su pored dvije postojeće regionalne sanitarne deponije potrebne još tri, i to jedna u sjevernom, dvije u centralnom i dvije u južnom dijelu države. Po njegovim riječima, uspostavljanje ovakvog sistema podrazumjeva međuopštinsku saradnju.
Takođe je istakao da je ta Evropska unija spremna da podrži Vladu u narednih nekoliko godina, da izgradi potrebnu infrastrukturu za upravljanje otpadom, navodeći da ti evropski fondovi neće biti dovoljni i da će pokriti samo dio troškova. Istakao je da glavni izvor finasiranja će treba da dođe iz budžeta, drugih donatora ili privrednog sektora.
Predstavnik Ministarstva finansija Radovan Živković kazao je da su u tom resoru “limiti jasno postavljeni”, te da je od posebne važnosti naglašavanje finansijskog uticaja usvajanja i sprovođenja novih zakona i projekata.
Generalni sekretar Zajednice opština Crne Gore Rajko Golubović kazao je da problemi upravljanja otpadom nijesu ravnomjerno izraženi u svim opštinama.
Po njegovom mišljenju, jedino ekonomsko opravdano rješenje je ono koje se već godinama zagovara, a tiče se formiranja regionalnih centara za upravljanje otpadom, u okviru kojih će se otpad sakupljanjem iz više opština razdvajati u postrojenjima za separaciju, tretirati na odgovarajuće načine, a samo ostatak odlagati na regionalnim deponijama.
Golubović je ocijenio da bi tako integralni sistemi upravljanja otpadom rješili problem sakupljanja, tretmana i deponovanja otpada za duži vremenski period.
Pored toga, istakao je da lokalne samouprave nijesu u mogućnosti da samostalno finansiraju kreditne aranžmane i na taj način obezbijede vršenje zakonske obaveze u pogledu stvaranja uslova za odlaganje otpadom, pa je u tom smislu apelovao na državne vlasti da učine dodatne napore da olakšaju i omoguće pristup lokalnim samoupravama, finsijskim fondovima.
Nakon ovih obraćanja, na Okruglom stolu se nastavila diskusija o mogućim načinima finansiranja projekata iz oblasti upravljanja otpadom u kojoj je veliki broj prisutnih uzeo učešća.