Zajednica opština Crne Gore je, shodno Sporazumu o saradnji između Skupštine Crne Gore i Zajednice opština Crne Gore, uputila Skupštini Crne Gore tri amandmana na Predlog zakona o izmjenama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju oji je Skupštini Crne Gore 31. oktobra 2024. godine podnio poslanik Darko Dragović. Predlog zakona ima za cilj da se linijski prigradski prevoz putnika organizuje ne samo u opštini, već i između naseljenih mjesta na teritoriji Glavnog grada i opština Danilovgrad, Zeta i Tuzi.
Uvažavajući motive i potrebe za izmjenama ovog zakona, Zajednica opština je, kao zastupnik interesa lokalne samouprave pred državnim organima, a cilju unapređenja predloženih zakonskih rješenja i njihove primjene u praksi, amandmanima predložila da bi, zbog ustavnog principa ravnopravnosti svih pred zakonom, to isto pravo trebalo utvrditi građanima svih opština, koji su svojim životnim aktivnostima, na dnevnoj osnovi, takođe upućeni na susjednu opštinu u kojoj su zaposleni, pohađaju školu ili zadovoljavaju druge potrebe, za što im je potreban mnogo efikasniji i frekventniji prevoz.
Amandmanima se traži da se pravo koje je Predlogom zakona dato građanima Glavnog grada i opštinama Danilovgrad, Zeta i Tuzi utvrdi i građanima ostalih opština, koji su svojim životnim aktivnostima, na dnevnoj osnovi, takođe upućeni na susjednu opštinu u kojoj su zaposleni, pohađaju školu ili zadovoljavaju druge potrebe, za što im je potreban mnogo efikasniji i frekventniji prevoz. Ovo je neophodno u skladu sa ustavnim principom ravnopravnosti i jednakosti građana pred Ustavom i zakonom.
Budući da ovakva izmjena otvara pitanje nadležnosti opštine za utvrđivanje linija, stajališta, frekventnosti i za vođenje upravnih postupaka za ostvarivanje prava i obaveza prevoznika na teritoriji druge opštine (samim tim i pitanje ubiranja lokalnih javnih prihoda po osnovu izdavanja licenci i sl.), ali i pitanje nadležnosti za vršenje inspekcijskog nadzora nad prevoznicima dok obavljaju prevoz na teritoriji druge opštine, a imajući u vidu pravila Zakona o upravnom postupku o mjesnoj nadležnosti, neophodno je dati ovlašćenje da se sva ta pitanja urede opštinskim propisom o organizaciji i načinu rada lokalne uprave obje zainteresovane opštine kojima će se razgraničiti njihova nadležnost po tim pitanjima, a ugovorom o međuopštinskoj saradnji prethodno definisati na način koji je zakonit i prihvatljiv za obje opštine.
Preostala dva amandmana se odnose na prilagođavanja zakonskog teksta izmjenama definisanim u prvom amandmanu, kao i pravnog uređivanja režima u prelaznom periodu. Naime, zbog principa pravne sigurnosti i principa zaštite stečenih prava, predloženo je da izdate licence za međugradski linijski prevoz važe do roka na koji su izdate. Sa druge strane, ostaje mogućnost lokalnim samoupravama da nezavisno od međugradskom linijskog prevoza, uspostave linijski prigradski prevoz na novim zakonskim osnovama, što u krajnjem može samo imati pozitivne efekte na građane koji će imati na raspolaganju više vrsta prevoza.
Amandmani na Predlog zakona o izmjenama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju (pdf)