Put do održivih vodnih usluga uz komunikaciju ključnih aktera

Put do održivih vodnih usluga uz komunikaciju ključnih aktera

Put do održivih vodnih usluga je izazovan, zbog čega su Zajednica opština Crne Gore i Udruženje vodovoda Crne Gore izradile Smjernice saradnje između jedinica lokalne samouprave i vršilaca regulisanih komunalnih djelatnosti, istaknuto je na prezentaciji ovog dokumenta koja je održana u Podgorici u organizaciji Zajednice opština Crne Gore i Regionalne mreže za razvoj kapaciteta u oblasti vodosnabdijevanja i kanalizacije (RCDN+).

Generalna sekretarka ZOCG Mišela Manojlović je podsjetila da negativni trendovi, naročito ograničavajuća rješenja u Zakonu o komunalnim djelatnostima čije je izmjene Zajednica inicirala, Granski kolektivni ugovor za stambeno-komunalnu djelatnost, obaveza izjednačavanja cijena vodnih usluga građanima i privredi i nevoljnost lokalnih samouprava da daju saglasnost na povećanje cijene koje su utvrđene u skladu sa zakonom, značajno ugrožavaju poslovanje svih pružaoca vodnih usluga u Crnoj Gori.

„Treba podsjetiti da važeći Zakon nudi mehanizam uspostavljanja balansa između cijene vodnih usluga i zaštite ranjivih kategorija društva putem subvencioniranja i da je  Zajednica  svojim članicama ponudila  Model odluke o subvencioniranju  koji će im pomoći da je  prilagode svojim mogućnostima“ istakla je Manojlovićeva. Ona je podsjetila da, iako Zakon o komunalnim djelatnostima daje mogućnost povjeravanja pružanja vodnih usluga privatnom sektoru, opštine su se opredjelile za osnivanje sopstvenih vodovodnih i kanalizacionih društava, čime su lokalno stanovništvo i privredu zaštitile od tržišnih rizika čiji je primarni cilj sticanje profita. „Ovakvo opredjeljenje se pokazalo strateški ispravno, pogotovo u izazovnim vremenima  u kojima inflacija smanjuje kvalitet života naših građana, a zabrinutost zbog dodatnog pritiska na kućne budžete usljed zakonom dirigovane obaveze povećanja cijena vodnih usluga – u potpunosti opravdana“  naglasila je Manojlović.

„Ključni mehanizam za obezbjeđenje kvalitetnih vodnih usluga  je međusobna komunikacija osnivača i njihovih privrednih društava zasnovana na uspostavljanju jasnih pravila, procedura i odgovornosti. Zajednica i Udruženje vodovoda Crne Gore pristupili su izradi ovog dokumenta  kako bi se trasirali komunikacioni kanali i pružila podrška donosiocima odluka da, na zakonit i održiv način, upravljanju procesima od značaja za kvalitet vodnih usluga“ navela je Manojlović.

“Put do održivih vodnih usluga nije samo tehničko ili infrastrukturno pitanje – to je pitanje naše budućnosti. Svaka kap vode koju danas sačuvamo znači sigurnost za generacije koje dolaze” naglasio je Nenad Vitomirović, državni sekretar Ministarstva ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera.  On je podsjetio da je Crna Gora je zemlja bogata vodnim resursima, ali da se, i pored toga, suočavamo se s ozbiljnim izazovima u distribuciji, održavanju i zaštiti tih resursa.

“Neravnomjerna raspoređenost vode, odnosno neujednačena dostupnost vodnih resursa, klimatske promjene, gubici u vodovodnim mrežama i neadekvatna ulaganja u infrastrukturu prijete dugoročnoj održivosti naših vodnih resursa” upozorio je Vitomirović i dodao da je Ministarstvo prepoznalo  važnost ovih pitanja te da je posvećeno unapređenju sistema vodosnabdijevanja kroz istraživanja i analize, unapređenje zakonskih okvira, modernizaciju infrastrukture, održivo korišćenje resursa, regionalnu saradnju i međunarodnu podšku, kao i podizanje svijesti građana.

“Ipak, pred nama je još puno posla. Moramo donositi odluke koje će osigurati da naši vodni resursi budu čisti, dostupni i održivi. To znači odgovornu politiku, pametne investicije i jačanje svijesti svih građana” zaključio je Vitomirović.

A da je u pitanju zajednički rad, naglasio je i Milan Bulatović, predsjednik Upravnog odbora Udruženja vodovoda Crne Gore.

“Na potezu smo svi- i centralna i lokalna vlast koja je dužna da stvori sve uslove za održivost vodovodnih društava i kvalitetnu uslugu vodosnabdijevanja i tretmana otpadnih voda po najmanjoj mogućoj cijeni i na taj način vodovodima obezbijede obavljanje djelatnosti koja je nezamljenjiv uslov za život i rad građana i privrede” naveo je Bulatović. Po njegovim riječima, ove Smjernice, uz novi, prijenljivi zakon o komunalnim djelatnostima koji će biti isti za sve, mogu biti put za dijalog svih zainteresovanih strana u oblasti vodosnabdijevanja.

“Povezivanje svih relevantnih institucija u razmjeni informacija, prakse i iskustava, sprovođenje propisa i novih zakonskih okvira, omogućiće podizanje cjelokupnog ambijenta za pružanje komunalnih usluga javnog vodosnabdijevanja i upravljanja komunalnih otpadnih voda” istakao je Bulatović.

Proces pružanja vodnih usluga građanima i privredi je živ i dinamičan, a u Sjernicama je obrađen u okviru deset tematskih cjelina koje nude zakonite prakse sa ambicijom da se podigne nivo uzajamnog razumijevanja i podrške uspostavljanjem dvosmjernih komunacionih odnosa.

Kao primjer dobre saradnje, na panelu koji je održan u okviru prezentacije, Dragan Papić iz Komunalno i vodovod d.o.o. Žabljak, Vule Macanović, sekretar Sekretarijata za komunalno stambene poslove Opštine Pljevlja i Mladen Jaćimović, izvršni direktor Vodovod d.o.o. Pljevlja, predstavili su konkretne korake koje opštine i vodovodna preduzeća mogu preduzeti kako bi unaprijedile vodovodne usluge, kao i izazove na tom putu.

Prethodna Neprilagođen zakonski okvir direktno utiče na budžete opština

Zajednica Opština Crne Gore
Avda Međedovića 138
81000 Podgorica

Ponedjeljak – Petak: 7h – 15h

Newsletter

Najnovije vijesti, članci i resursi iz Zajednice opština, stižu direktno u vaš inbox svakog mjeseca.

© 2024 Zajednica Opština Crne Gore. Sva prava zadržana.

sr_ME
Skip to content